Q – C02 – Ars vitae [en een verantwoording]

Wat ik van Aquino ga laten zien is niet objectief. Alleen zijn grootste werk is al 3500 pagina’s. Ik ben wel goed in samenvatten, maar niet zó goed. Iedereen die geïnterviewd wordt is afhankelijk van de interviewer. Helemaal als die persoon al meer dan 700 jaar dood is? Het wordt dus kiezen.

Ik ga kiezen wat mij aanspreekt en relevant lijkt. Ik ga proberen zijn ideeën zo goed mogelijk weer te geven. En ik ga laten zien wat ik ervan vind. Zo kun je zelf beslissen wat je met Thomas wilt. Die vrijheid vind ik belangrijk.

Dat is ook gelijk mijn advies voor je studententijd, een manifesto voor levenskunst:

Verken, probeer nieuwe dingen en leer jezelf kennen.

Lees je Bijbel van kaft tot kaft en leer over de context en de cultuur.

Proef de speciaalbieren op de borrel en ga een keer kruipend naar huis. En doe eens veertig dagen zonder alcohol om te kijken of je dat ook kan.

Bid voor genezing voor mensen op straat. Voel hoe mooi of ongemakkelijk dat is. Voel de verbondenheid. En leer over de wetenschappelijke verklaringen waarom het meestal niet werkt.

Doe Weerwolven tot je er diep in de nacht zat van bent en maak vrienden voor het leven. Of in ieder geval een tijdje.

Leer over schepping en evolutie en gebruik het verstand dat je gegeven is.

Word verliefd, zoen per ongeluk met een studiegenoot en breek je hart. En voel dat er mensen zijn die je er doorheen slepen.

Eet een week alleen maar instant-noodles en leer hoe de wasmachine werkt.

Of sta vroeg op om de zonsopgang te zien. Voel de magie van het licht dat steeds dichterbij komt, zonder dat je het echt kan aanwijzen.

En voel de Oneindige en hoe oneindig dichtbij die kan komen. Terwijl dat voor anderen een ver-van-je-bed-show is.

Leef bij de dag en accepteer je grenzen. De toekomst zorgt wel voor zichzelf.

Thoreau schreef:

“If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is because he hears a different drummer. Let him step to the music which he hears, however measured or faraway.”

Houd je eigen ritme. Blijf dicht bij jezelf.

Waarom? Het is allemaal onderdeel van de realiteit waar we in zijn geplaatst. De realiteit die God ons gegeven heeft. Of misschien niet. Ook de keuze over ide aanname is aan jou. Ook die moet iedereen zelf maken. En elk antwoord verdient het gehoord te worden.

Tot slot, wat zou hij zelf zeggen? Hij zou wat beduusd glimlachen, luisteren, wat aarzelend om de fouten aan te wijzen en ietwat ongeduldig wachtend totdat hij weer verder kon met z’n verhaal. Aan mij om de hoogtepunten eruit te pakken.

 

Dit stukje is een bewerking van de openingsspeech van de avond op 16-11-2016 voor kringhuis Aquino.

Leave a Reply

