Storm.

“I stick my finger in existence — it smells of nothing. Where am I? Who am I? How came I here?”
– Søren Kierkegaard

Verloren in de storm, op de avond van de goede Sint, strandde ik, onderweg naar Zweden, in København. Het eerste gedeelte, inclusief NS en vlucht, goed verlopen en een goed gevoel vatte mij in de kraag. Tot de storm.

Ietwat van mijn stuk gebracht, besloot ik om København Lufthavn in te ruilen voor het centrum waar Søren Kierkegaard, existentiele held uit de eerste helft van de 19e eeuw, ook rondgelopen had. Zwervend zag een donker zijstraatje er avontuurlijker uit dan de taxi’s of de helder verlichte winkelstraat. Mijn koffer als pakezel achter me aan sjouwend, loop ik langs een ietwat vergeten doch indrukwekked gebouw. In het donker ontwaren zich de woorden: “For almeen sikkerheden.” Ik lach, neem een foto en loop door. De verslagenheid maakt plaats voor de euforie die door de onzekerheid was ontstoken en een golf van opwinding omarmt het avontuur. 

Even later blijkt de zijstraat gewoon op de hoofdstraat uit te komen en terwijl ik de neon-verlichte McDonalds inloop, hoor ik muziek op de achtergrond. “What doesn’t kill you, makes you stronger.” Ergens ver weg draaien twee denkers zich om in hun graf, terwijl mijn Big Mac mij opwarmt en mijn gedachtespinsels langzaam wegebben. De veiligheid is schrijnend eenvoudig. 

Leave a Reply

