Sterfelijk

“Media vita in morte sumus.” – Thomas Crammers, Book of Common Prayers, origineel onbekend.

Ik ging bij een oudere vrouw op bezoek. Normaal doe ik dit niet zo vaak, studeren is al druk genoeg. Probeer ik mezelf te vertellen in ieder geval. Ik stond voor een bekende deur, die zoals altijd op een kier stond, en ging naar binnen. Een net niet frisse geur komt mij tegemoet uit een overigens goed verzorgde kamer. De typisch Nederlandse begroetingsrituelen volgen en ik ga zitten met een goed glas water.

Mijn gedachten dwalen af, naar aanleiding van een vraag die een vriend mij voorlegde: of onsterfelijkheid wenselijk zou zijn.  De dood kan alleen nog komen door ongeluk of eigen toedoen.  Of zo’n eeuwig leven de moeite waard zou zijn. Een gebrek aan een deadline leek mij niet ideaal. Het idee wilde er niet zo goed in, maar de redenen waren mij onduidelijk. 

Terug in de kamer gaan de verhalen over de aankomende vakantie. Engeland is de bestemming, mijn eerste keer. Mooie verhalen volgen, over Wales, Cornwall, Ierland en ook Berlijn voordat de muur viel. De waarde van de ouderdom ligt in de ervaring.

De urinezak aan het bed toont de ouderdom, en haar ongemakken. Het doet mij denken aan de colleges over apoptose. Apoptose is de geprogrammeerde celdood, die kan worden geactiveerd in verschillende situaties. Klassiek voorbeeld zijn onze vingers, die zonder dit mechanisme slechts kunnen functioneren als zwemvliezen. Dit zou veel kinderen zwemles schelen, maar ik ben gemiddeld toch wel blij met mijn vingers. Als apoptose niet goed werkt, dan kan dat tumorcellen opleveren die zich steeds sneller gaan delen. De dood maakt het leven mogelijk en dragelijk.

Na een goed half uur is de figuurlijke koek weer op. Onderweg naar de hoofduitgang, stelt een licht dementerende vrouw mij de vraag waar haar kousen gebleven zijn. Ook niet onsterfelijk dus. Ik glimlach vriendelijk en antwoord: “als ik het wist, zou ik het zeggen.”

Leave a Reply

