Wandeling

Zondagmiddag, vroege lentezon. Al mijmerend langs het fietspad lopend, geniet ik, net als half Nederland, van de eerste echte lentezon. De winter hield zich lang goed dit jaar, maar moest uiteindelijk toch zwichten voor de druk van de baan van de zon.  Volgend jaar een nieuwe kans, zegt de winter tegen de zomer.

Ik loop verder. Waar de zon lijkt te zeggen dat ik mijn jas uit moet doen, dwingt mijn gezond verstand, of dat wat er van over is, en de lichte wind in mijn rug om ‘m toch maar aan te houden. Ik doe mijn bovenste knoop los. De polder is mooi om mij heen.

Terwijl mijn benen verder lopen, nemen mijn gedachten een vlucht. Stellen vragen over het leven, geluk en zo. Ik denk terug en vooruit, probeer te achterhalen hoe ik hier nou gekomen was en hoe lang geleden. Ach, gewoon maar doorlopen dan.

Ondertussen zie ik mensen om mij heen elkaar groeten, nou soms dan. Is ons kikkerland dan echt zo koud, vraagt de reiziger-antropoloog in mijn hoofd zich af. De begroetingen op reizen waren meestal veel warmer, denk ik bij mezelf, terwijl ik druk een aantal voorbeelden voor de geest probeer te halen. Op de een of andere manier overheerst de verplichting in mijn herinneringen, ook bij de andere partij. Kan ook aan mijn ervaring liggen. De vriendelijke gedagjes op deze zonnige middag zijn in ieder een geval een positieve uitzondering op de doorgaans stille hoofdknik die de illusie van mijn onwelwillendheid moet wegnemen. Zonder dat iemand zich er druk om maakt, geeft het de wereld toch wat meer kleur.

Geen idee, trouwens, hoe ver ik kom met mijn conditie, maar ik loop nog wat verder. Het zonnetje schijnt wel lekker.

Leave a Reply

